Cultuur
Cultuur
Hieronder vindt u een overzicht van de exposities van de afgelopen jaren.
Naast de wisselende exposities, heeft het Karmelklooster een eigen kunst collectie opgebouwd, met werken van o.a. Boele Bregman, Klaas Koopmans, Pier Feddema, Pieter Pander, Douwe Elias, Hendrik Elings e.a.
De tentoonstelling Huidhonger, gemis aan aanraking is afgelopen.
De immigrant, Aron Wiesenfeld Troost, Eddy Roos Toenadering, Pierre Leygonie
Tentoonstelling Huidhonger, met werk van:
Christoffel Bisschop, Douwe Elias, Natasja Bennink, Francien Krieg, Gerrit Wijngaarden, Aron Wiesenfeld, Rogier van ’t Slot, Walter Brems, Danielle van Zadelhoff, Pierre Leygonie, Eddy Roos, Karolina Kuncinaite, Cathalijn Wouters, Jan Ketelaar, Corneliu Baba, Henk Krist, Boele Bregman, Marc la Grange, Georg Glaser, Hanneke Kok, Stanley Roseman, Robert van Westendorp, Stien Eelsingh, Peter Vassilev, Karin van Beugen, Dries Reeder, Hendrik Elings, Klaas Werumeus Buning, Rein Pol, Elia Oliveira, Aurel Tent, Ben Vieberink, Janneke Berendsen, Gert Jan Slotboom, Karel Buskes
De gehele tentoonstelling is nu online gezet op de site van het Karmelklooster en te bezichtigen als troost voor al die mensen, die gemis aan aanraking voelen.
Bekijk de tentoonstelling (PDF)
HUIDHONGER, gemis aan aanraking
In januari 2019 lees ik een boek van Jane Gardam Een onberispelijke man, over het kind Edward, een zoon van Engelse kolonisten, die in Azië geboren wordt in de vorige eeuw. Zijn moeder overlijdt bij geboorte, zijn vader wil niets van hem weten. Zoekt wel een vrouw, die voor hem zorgt: tante May. Maar hij groeit op zonder de liefde van zijn ouders.
Kinderen van Engelse kolonisten gaan in de 19de eeuw terug naar Engeland om onderwijs te volgen en tante May reist met de 4 jarige Edward per boot naar Engeland. Hij komt daar in een gastgezin en treft het niet. De jonge Edward ontbeert van jongs af aan genegenheid, warmte en geborgenheid. Dit laat sporen na in zijn leven.
Terwijl ik dit boek lees, beland ik per toeval in een tv programma met Jacobine Geel. Zij zit aan tafel met drie vrouwen, alle drie alleen, partner overleden of gescheiden. Eén van hen heeft een boek geschreven met de titel: Huidhonger. Ik had nog nooit van dit woord gehoord. Huidhonger: behoefte aan aanraking. Het raakt me. En ik realiseer me, dat het boek, dat ik lees: Een onberispelijke man doortrokken is van Huidhonger.
Huidhonger zet mijn gedachten in beweging en ik denk aan mijn moeder. Zij is 93 jaar, ligt in bed, eet weinig tot niets meer. Weet nog wie ik ben. Maar haar zintuigen laten haar in de steek. Haar gezichtsvermogen (macula degeneratie) wordt minder en zonder gehoorapparaten kunnen we niet meer communiceren. Maar als ik haar bezoek, wil ze graag mijn hand vasthouden, mijn wang tegen de hare en een kus. Ik realiseer me, als alle zintuigen je min of meer in de steek laten, blijft de tastzin over.
Daar begint je leven mee, met de tastzin, op zoek naar moedermelk, de geborgenheid en warmte van haar lichaam en die tastzin markeert ook het levenseinde: de innigheid van het vasthouden.
Huidcontact is de meest intieme communicatievorm tussen mensen en geeft subtiele gevoelens van tederheid en verbondenheid. Lichaamscontact zegt soms meer dan woorden.
Aanraken is intiem en intimiteit is alleen toegestaan volgens bepaalde codes. Er zijn (on)geschreven afspraken over welke aanrakingen bij welke gelegenheden gepast zijn: het zijn de omgangsvormen, die we allemaal kennen. De meeste mensen voelen intuïtief aan hoe dat lichaamscontact ‘hoort’ te voelen. Je hanteert de grenzen en afspraken van respect en wellevendheid.
Hoe langer je nadenkt over Huidhonger, hoe meer het thema intrigeert. Denk aan de vluchtelingen, vaak alleen onderweg op zoek naar nieuwe geborgenheid; zij worden eerder geweerd dan omarmd.
En hoe is dat geweest voor de zusters Karmelietessen hier in dit klooster? Ze zijn 18, 20, 22, 28 jaar als zij besluiten het slotklooster in te gaan. Zij doen bij hun intrede niet alleen afstand van de wereld, maar ook van hun familie en van moederschap. Wat doet het met een mens als je bewust de ruimte om je heen laat krimpen?
Hoe beleef je binnen een communiteit intimiteit, zonder de aanraking van en door een ander?
Huidhonger, een onderwerp dat mensen letterlijk en figuurlijk aan de huid kan raken.
Ietsje Hofstra
Eerder te zien in het Karmelklooster:
2021 17 juni - 31 juli: reprise Huidhonger
2020/2021: Rijke Oogst, Piet & Ineke Pijn
2019/2020: Huidhonger
2018/2019: BLOOM jubileumtentoonstelling 25 jaar actief in Karmelklooster Drachten
2017/2018: BIRTHDAY
2016/2017: Wat bezielt je? 80 jaar Karmelklooster Drachten 1936-2016
2015/2016: 'Het Mooiste van Van Gogh'
2014/2015: Nordic Art, Scandinavische Weefkunst van Topontwerpers
2014: Anne Frank, een geschiedenis voor vandaag
2013: Fototentoonstelling "Onze Koningin, eerbetoon in foto's"
2013: Stitch! Internationale naaldkunst van top ontwerpers
2012: Fototentoonstelling Noorderlicht Blijft!
2012: Expositie Scherven of Bouwstenen
2011: Hoedenexpositie "Met de hoed de wereld rond" thema: Noord- en Zuidpool
2010/2011: De hemeldeur op een kier: Zuster Martina ocd.
2010: Gepassioneerd bloemwerk
2010: Het Paradijs, kunstexpositie
2009: Dieren, spiegel voor de ziel
2008: Funeral flowers, bloemsierkunst rond het sterven
2008: FRIA, Friese Vakvereniging voor beeldende kunst
2008: Van oude mensen, het geheim
2007: Van bruidsluiers tot rozenkrans, bloemenexpositie
2006: Morsdood, kunstexpositie over ontzielde dieren
2005/2006: Wie ben ik, als niemand kijkt
2004: Merklappen
2003: Liefde & dood, portretten van nabij
2003: Koninklijk, kerkelijk en koket, hoedententoonstelling
2001: Art beyond borders, kunst over grenzen heen
2001: Karmelgezichten, portretten van de zusters Karmelietessen
2000: Hoed in beweging, hoedenexpositie van topontwerpers uit binnen- en buitenland
1999: Het Jezus Mysterie, kunstexpositie
1999: (on)Eindig met bloemen, bloemenexpositie
1998: Beatrix 1938-1998, 60 portretten van onze vorstin
1997: Anne Frank, een geschiedenis voor vandaag (primeur in Nederland)